![]() |
De tweede avond |
||||||
Nederlands
|
InterviewsPiet van der Pas begon weer met iedereen welkom te heten en de recensenten aan ons voor te stellen. De microfoonkabel bleek lang genoeg om de recensenten te interviewen aan hun eigen tafeltje in plaats van ze naar het podium te halen.Van der Pas:"Ricky Koole is van oorsprong Delftse. Je bent nog bij de jeugdtheaterschool geweest, he?" Koole:"Ja, en later ben ik naar de kleinkunstacademie gegaan." Van der Pas:"Je hebt ook in "Wilhelmina" gespeeld als de jonge Wilhelmina. Maar daar moest je mee stoppen, hoe was dat?" Koole:"Tja, de jonge Wilhelmina moest natuurlijk plaats maken voor de volwassen Wilhelmina, die werd gespeeld door Anne-Wil Blankers. Maar het was erg leuk om te doen. Ik had best nog een tijdje willen doorgaan." Van der Pas:"En wat doe je nu?" Koole:"Ik treed op met een band. We geven concertjes. En binnenkort (in september/oktober) ga ik "Othello" spelen, nou ja, Desdemona, natuurlijk, in het stuk Othello, bij het Noord Nederlands Toneel..." Van der Pas:"Victor Löw is waarschijnlijk wel bij iedereen bekend.
Hij speelde bijvoorbeeld in "Karakter"." Van der Pas:"Tonny Ladenius regisseerde voor Video uit Rijswijk "Nadien",geschreven door Bert Edelenbos en Gerardjan Rijnders.
Een schitterende tekst.
Waarom heb je voor dit stuk gekozen?" Van der Pas:"Ingrid Keur en Sarnecki Bros regisseerden
voor Sarnecki Bros uit Dordrecht "Sarnecki Bros",geschreven door Sarnecki Bros..." Van der Pas:"Ik heb al eerder uitgelegd, dat de jury en de recensenten
niets met elkaar te maken hebben. Maar we hebben nog een
belangrijke, onafhankelijke groep bij het eenakterfestival
en dat is de selectiecommissie.
Van der Pas:"We komen nu toe aan het stuk, dat ik zelf geregisseerd heb.
Maar ik kan moeilijk mezelf interviewen,
dus dat doet Frank Koenen, coördinator van het festival." Lastig PortretBeeldend kunstenaar Alma maakt een portret van aartsfantast Baron van Münchhaussen. Door Alma's onzekerheid ten aanzien van het vormgeven van het reukorgaan van de man op het linnen, nemen de poseersessies dagen in beslag. Terwijl Alma worstelt met de materie en Münchhaussen de tijd rijkelijk benut om aan zijn hersenspinsels lucht te geven, ontstaat tussen de twee een verstandhouding: de 'V' van verliefdheid krijgt voorzichtig contouren.Ik had dit stuk eerder gezien, toen het als kindervoorstelling
werd gespeeld door Gitta Fleuren en Han de Reus.
Die voorstelling speelde zich toen af in een ruimte waar
in het midden gespeeld werd, met kinderen (en volwassenen)
aan alle kanten er omheen. Er zat toen veel interactie tussen
de spelers en de kinderen in. Dat was erg leuk.
Publieksreacties"Hoewel de verhalen van de baron bij de meesten wel bekend zullen zijn, blijft het geweldig om naar te kijken","Erg goed; klasse","Mij moet je niks vragen: Ik ken Armand...","Ik vond de verhaallijn van de interactie tussen de spelers niet overtuigend overkomen", "Te weinig langzame momenten; te weinig verliefdheid".Nadien Als 'Nadien' begint keert Jo terug van de begrafenis van Gerda.
Naarmate het stuk vordert, maakt zij een Werdegang door.
Door de ontmoeting met
Dinie - die haar bestaan uit de vuilnisbakken bij elkaar
scharrelt - leert ze iets minder egoïstisch te zijn,
en maakt ze voor het eerst van haar leven mee wat liefde is.
Liefde is de kern van het stuk.
In een lange monoloog komt Dinie terug op haar verleden met Karel
die haar op hun huwelijksreis meevoerde naar 'de scherenkust'.Het slot van Nadien is een lang uitgesponnen scène
waarin Jo verlossing vindt,
terwijl de tekst de vorm van een parabel aanneemt.Een heel mooi stuk.
Erg overtuigend gespeeld.
Een goed voorbeeld van het 'langs elkaar heen praten'.
Publieksreacties"Erg goed, zwaarder dan het eerste stuk, maar goed","Ik vond vooral de zwerfster erg sterk","Mooi gespeeld","Indrukwekkend"Sarnecki Bros
Zes mannen, twee aan twee geboren uit dezelfde moeder,
hebben hun lot verbonden aan een droom. In gedachten suizen
ze door de lucht van rekstok naar rekstok, vormen ze een
menselijke piramide en laten ze olifanten omrollen onder
triomfantelijke trompetmuziek. De werkelijkheid, het morsige
familiebedrijf dat ze draaiende houden, is altijd bijzaak
geweest. Niet het bedrijf, maar de droom wordt gekoesterd
als een familiestuk. Als Freibert, de hoeder van de broers,
de eerste tekenen van aftakeling vertoont, begint het
familiestuk te wankelen. Vreemd genoeg snelt geen van de
broers toe om het veilig te stellen. De zes broers worden
zes eenlingen met hun lot in eigen hand.De piramide, die ons in het programmaboekje beloofd werd, was duidelijk aanwezig in het toneelbeeld. Broer Freibert zat in een stoel, bovenop een kubus links op het toneel en de andere broers hadden stoelen er omheen. Het spel vond voornamelijk plaats aan de rechterkant, waar de broers, meestal in paren, hun dialogen hadden.
Helaas heb ik er weinig of niets van begrepen.
Ik snapte de dialogen niet.
Noch de samenhang tussen de dialogen.
Publieksreacties"Aan mij was het niet besteed","Ik zat naast een drama-docent, maar zelfs zij heeft het niet begrepen","Een beetje veel van hetzelfde","Een mooi toneelbeeld","Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb er niets van begrepen"RecensiesDe mondelinge recensie werd deze avond verzorgd doorRicky KooleenVictor Löw.Ricky Koole is bekend van theater, film en TV.
Ze is van oorsprong Delftse.
De laatste tijd viel Ricky vooral op door haar spontane
optredens in "Kopspijkers" waar ze, samen met Tanja Jess
en Yvon Jaspers, stukken cabaret opvoerde.
Victor Löw is voor de trouwe bezoekers van hetDelfts Eenakterfestival natuurlijk geen onbekende.Hij werkte eerder mee aan 'ons' festival als recensent,
maar vooral demasterclassdie hij leidde in 1999 was een onvergetelijke ervaring. Löw:"Ladies first, ga je gang..." Het eerste stuk: Lastig PortretKoole:"Een leuk stuk. Het werd met veel lef en energie gespeeld. Maar de verliefdheid kwam niet uit de verf.Leuk, als er een verhaal verteld wordt aan de zaal, dat heeft ook invloed op de scène op het toneel. Hij deed dat met verve." Löw:"Ik vond de plaatsing van de schildersezel een regiefout. Hij stond zo, dat een deel van de handelingen niet meer zichtbaar was. Er had wat meer op het samenspel gelet kunnen worden. Hier geldt een oude 'theaterwet': Let meer op je tegenspeler dan op jezelf. Je bent toch al heel erg met jezelf bezig, maar daardoor kan het samenspel in het gedrang komen. Stel jezelf voortdurend vragen over je tegenspelers. Aan het eind van dit stuk zag ik dat trouwens wel. Veel duidelijker dan in het begin. Maar het is en blijft lastig." Koole:"Je moet zo'n stuk ook minstens tien keer spelen. Het begon zo leuk, zo naïef, maar het bleef nu een beetje doorhobbelen... Ik vond het belletje van de telefoon ook heel leuk. En het portret... Ik vind het ook erg dapper van de spelers. Het is sowieso dapper om op een podium te gaan staan..." Het tweede stuk: NadienLöw:"Ik ben door deze voorstelling ongelooflijk gecharmeerd. Ik vind dit een mooi stuk. De geluidsband was een beetje te hard in verhouding met de rest.Maar het is altijd moeilijk met het geluid. Het duurt altijd even, voordat je een ruimte kent, voordat je de ruimte kunt bespelen. Ik vond, dat de afstand tussen deze twee mensen heel goed begrepen is. Ik vond ook het dialekt, dat er gesproken werd goed." Koole:"Een mooi gebruik van de muziek in het begin. Ik vond, dat er heldere personages werden neergezet. Maar er mocht meer echte kwetsbaarheid in. Ik had graag meer van de acteurs zelf willen zien, door de personages heen. Er kunnen voor mij nog een heleboel 'laagjes' van af. Er had wat meer rust genomen kunnen worden." Löw:"Ik vond het direkt op elkaar inspringen juist wel goed." Koole:"Dat wel. Maar ik bedoel: Meer rust binnen je eigen teksten. Meer gelegendheid voor het publiek, om de tekst op zich te laten inwerken." Het derde stuk: Sarnecki BrosLöw:"Tja... Op dit stuk gaan we afstuderen." Koole:"Dit was wel even heel iets anders. Dat bedoel ik niet negatief, hoor..." Löw:"Ik vond dit heel moedig en persoonlijk. Je kon duidelijk zien, dat de spelers trots waren, dat ze dit gemaakt hadden. Wat ik gezien heb, was helder. Ik dacht: "Ze geloven in een droom, maar dat kan niet meer..." Ze verzinnen een circus." Koole:"Oooo..." Löw:"Niet het bedrijf, maar de droom wordt gekoesterd, denk ik..." Koole:"Ah... Ja, ja..." Löw:"Maar, als dat zo zou zijn, dan vind ik het jammer, dat ze er al zo snel niet meer in geloven." Koole:"Ik dacht maar steeds: "Waar blijven de clowns?" Wie is wie? Moet ik dit snappen? Ik zag geen verhaal. Ik zag wel, dat deze spelers heel goed op elkaar ingespeeld waren. Maar ik snapte het niet." Löw:"Als mijn indruk klopt, van die droom die niet vol te houden is, dan hadden die broers daar meer voor moeten vechten. Het verhaal over de opa was volgens mij heel belangrijk. Ik voelde daar een deur, een sleutel, een scharnier..." Koole:"Met een stuk wil je iets vertellen. Maar wat wilden zij vertellen? Dat is me niet duidelijk geworden." JuryMees van de Bosch maakte de nominaties voor de Delftse Koe bekend.Van de Bosch:"Ik heb het gisteren al gezegd: we gaan ons als jury niet te veel storen aan de regels van het festival. We geven ook geen motivaties, dat komt morgen. Vanavond hebben we besloten om geen regisseur te nomineren, maar wel twee spelers." De genomineerden waren:
Lees verder over de derde avond. | ||||||
| Laatste wijziging: Jun 26 2004 |
© 1985-2006 E.G. Snel
|
||||||