![]() |
De derde avond |
![]() |
|||||
![]()
|
InterviewsOp het podium in het theatercafé staan de veedisons, de Delftse Koeien, al klaar. Vanavond gaan ze met de winnaars mee naar huis. Maar voordat het zover is, gaan we eerst nog van een avond theater genieten. Piet van der Pas begint weer met een inleiding en met het voorstellen van de gasten van deze avond.Op de eerste rij zit een jongen, blijkbaar een fan van één van de spelers, met een bos bloemen. Van der Pas: "Voor wie zijn die?" Fan: "Voor Eileen!" Van der Pas: "Wat speelt die dan?" Fan: "Ja, geen idee..." Van der Pas: "Een trouwe fan, leuk!"
Piet vertelt, dat er naast koeien voor de beste acteur, actrice
en regisseur ook een koe zal worden uitgereikt voor de beste techniek.
Die wordt niet toegekend door de jury, maar door de technici
van Theater de Veste.
Van der Pas: "De recensenten zijn vanavond.
Frits LambrechtsenMartine Créfcoeur.
Van der Pas:"Hans Hollander regisseerde voor Klas 3 van de Jeugdtheaterschool van de Vrije Akademie "Party Time",geschreven door Harold Pinter. Er zijn maar liefst 16 spelers!" Van der Pas:"Reinier van Mourik regisseerde voor Intertheater uit Rotterdam "Linkse directe, rechtse hoek".
Dit stuk gaat over boksen. Hoezo boksen?" Party Time![]() Het is feest. Buiten gebeurt van alles. Er is een wegversperring. Het was gewoon gênant. Wat een fantastische club. U moet wel lid worden. Waar is Jimmy? In Pinter's 'Party time' speelt de macht zich af op het politieke vlak. Pinter plaatst pratende mensen in de besloten ruimte van een exclusief feestje. Zij praten vooral om elkaar te imponeren, misschien zijn kakelende kippen een goede vergelijking. Wat ze zeggen doet er niet toe. Waarom ze het zeggen des te meer. Typisch Pinter eigenlijk. En toch is hier meer aan de hand, er gebeurt van alles. De voorstelling zag er prachtig uit. De spelers droegen prachtige kleding. Er was erg weinig, bijna geen, decor. Alleen wat stoelen en enkele spiegels. Maar de sfeer werd er goed mee aangegeven. Vooral de belichting werd daarbij goed benut.
Toen het spel begon met groepen,
die van links naar rechts, en andersom,
het toneel overstaken leek het even,
of we weer zo'n voorstelling zouden krijgen,
die meer op een warming-up dan op een toneelstuk lijkt.
Na deze openingsscène, begonnen de dialogen.Die waren vol van gewichtigdoenerij en holle frasen, zoals de bedoeling was.
Maar de teksten waren zwak.
Het deed meer denken aan de ondertiteling van een aflevering van Dallas,
dan aan een gesprek op een Nederlands feestje.
Gewoon slecht vertaald.
Of lag het aan het stuk?
Publieksreacties"Wel leuk","Het zag er mooi uit","Komt dit op de radio?","Zeer overtuigend","De vormgeving was erg mooi, de uitvoering wat traag","Ik kon het niet verstaan"Linkse directe, rechtse hoekBronnen: DUTCH WINDMILL (Jules Deelder), HOLLANDS GREATEST (Arie den Hoed), DE BOKSERS (Armando) en WELKOM IN ZEE! (Joop Waasdorp)De verhalen van Bep van Klaveren (Europees en Olympisch bokskampioen) geven een haarscherp beeld van het oude Rotterdam. Ze vormen de basis van de voorstelling. Bep van Klaveren was de beste Nederlandse bokser ooit en is - in Rotterdam - een held geworden. Alleen is een held minder geschikt als personage. Daarom zijn de herinneringen aangevuld. De onwaarschijnlijkste scènes zijn waar gebeurd. Toen we de zaal binnenkwamen, stond 'Bep van Klaveren' al touwtje te springen.
Dat duurde en duurde maar.
Die speler heeft een hele goede conditie!
Toen iedereen eindelijk zat, kwam de trainer op.
Zou hij nu mogen stoppen?
Welnee! De trainer spoorde hem aan, om nog sneller te gaan springen.
Het verhaal werd op een heldere manier weergegeven,
met een verteller, de 'oude Bep', die op de gebeurtenissen terugkijkt,
afgewisseld met handelingen die het verhaal vertelden.
Publieksreacties"Ja, heel goed","Ik vond het niet echt interessant, omdat ik die tijd niet heb meegemaakt","Heel erg mooi, prachtig, ontroerend","Het onderwerp sprak me niet aan","Ik vind boksen leuk, dus ik vond dit stuk leuk","Ik vond, dat de sfeer van die tijd heel goed getroffen werd"RecensiesDe mondelinge recensie werd deze avond verzorgd doorFrits LambrechtsenMartine Créfcoeur.Frits Lambrechts is een veelzijdig artiest: pianist, componist, tekstdichter, acteur en zanger. Hij begon als pianist bij het cabaret van Jaap van de Merwe. Hij stond in programma's met Wim Kan en Connie Vonk. Hij had tal van eigen cabaretprogramma's. Hij maakte diverse LP's en CD's. Op TV en radio was Frits zeer actief; hij was te zien in de TV-series Waaldrecht, Klaverweide en Twee onder een kap met Ton van Duinhoven. Hij werkte mee aan radioseries als Klatergoud en Cursief. Hij speelde rollen in films zoals Abeltje en Minoes (naar boeken van Annie M.G. Schmidt) en All Stars. Hij speelde onder meer hoofdrollen in de theatervoorstellingen Willeke met Joke de Kruijf en Tip Top met Jenny Arean. Hij speelde diverse gastrollen in de TV-serie Spangen en speelt een rol in de film De Nachtvlinder van Herman van Veen. Martine Créfcoeur speelde rollen in onder meer 'Het achterhuis' en 'De storm' van Shakespeare van Toneelgroep Theater 'Hamlet', 'De knecht van twee meesters' en 'Tramlijn begeerte' bij Nieuw Rotterdams Toneel. Ook speelde Martine in 'The family' van Lodewijk de Boer en in 'Lippenschrift' een voorstelling van Cosmic Illusion in de regie van Norman de Palm. Ze is dramaturge en speelde in Lazarus, een coproductie van Rotterdam 2001 Culturele Hoofdstad. Lambrechts:"We hebben vanavond met buitengewoon veel genoegen gekeken.
We hebben alles open op ons af laten komen.
En nu verwacht u, dat wij er iets over gaan zeggen.
Nou, we hebben helemaal niets te zeggen!" Het eerste stuk: Party TimeCréfcoeur:"In dit stuk zijn de personages heel afstandelijk. Ze hebben geen interactie en ze hebben elkaar niks te zeggen.Dat is natuurlijk jammer, want dan krijgen de spelers ook geen kans, om interactie te laten zien. Ook als je naar de voorstelling zit te kijken, voel je daardoor geen betrokkenheid. Behalve bij het slot. Die jongen in die kooi. Of wat het dan ook is. Daar voel je wel betrokkenheid. Dat laatste deel van het stuk had ik groter gewild. Ik had die jongen een gigantische monoloog gegund. Maar ja, dat ligt aan Pinter." Lambrechts:"We hebben ons afgevraagd, hoe ze voor dit stuk hebben kunnen kiezen." Er wordt geroepen vanuit de zaal. Lambrechts:"Aha! Ja, Hans Hollander weer... Wij vinden het dus niet zo'n goed stuk. En daardoor valt inderdaad de betrokkenheid bij het publiek weg." Créfcoeur:"De personages op zich vonden we dus geloofwaardig neergezet. Maar het had ons beter geleken om een stuk te kiezen waar juist veel interactie in zit." Lambrechts:"Als jullie zo door gaan, ben je over een paar jaar hartstikke beroemd. En daar gaat het om..." Het tweede stuk: Linkse directe, rechtse hoekLambrechts:"De tegenstelling tussen de twee stukken was zo fantastisch.We werden getroffen door de eenzaamheid in het tweede stuk. Ja, zo ging dat in die tijd. Er was toen alleen profboksen in Amerika, dus daar moest Bep van Klaveren wel heen. En Engels sprak hij niet... We zien, hoe doodongelukkig hij was in Los Angeles. Dat blijkt heel mooi in de scène, waar hij aan de trainer vraagt, of hij bij hem mag komen liggen..." Créfcoeur:"...en dan die prachtige stilte! "Hij mag toch wel?", hoop je dan. Aan het begin, waar je flarden van herinneringen hoort, zie je een sfeer van weemoed. Zoiets breekbaars. De rest vul je als kijker zelf in. Bouw dit stuk uit, dan kun je er zo mee op tournee langs de kleine theters!" JuryMees van de Bosch maakte de nominaties voor de Delftse Koe bekend.Van de Bosch:"Vanavond hebben we besloten om geen actrice te nomineren, maar wel een acteur en een regisseur." De genomineerden waren:
Entre-acteTerwijl de jury ging beraadslagen, werden we in de zaal getrakteerd op een extra voorstelling: Het Delfts Blok!![]() Wees op uw hoede. De mannen van Delfts Blok gunnen u een onbarmhartig inzicht in hun wereld. In een genadeloos tempo zetten zij hun ideeën en vaak zwarte universum uiteen. De groep verliest geen tijd. Delfts Blok bestaat namelijk uit elf mannen. Waar zoveel meningen zijn, moet elk moment benut worden. Een grote verscheidenheid aan persoonlijkheden, ideeën en vorm maken de groep tot iets unieks. Maar behalve diversiteit is Delfts Blok bovenal eenheid. Als u de confrontatie aangaat: zet u schrap voor Delfts Blok! Delfts Blok won in 2001 het Groninger Studenten Cabaretfestival en in 2000 het cabaretonderdeel van de Pythische Spelen. De jury in Groningen betitelde Delfts Blok als "overrompelend" en stelde dat "de formatie iets op het podium brengt dat het Nederlandse cabaret nog nooit heeft gezien". De jury van de Pythische Spelen:"Delfts Blok raakt je, maakt iets los, laat je uitbundig lachen en slaat je het volgende moment keihard neer." www.delftsblok.nl Een prachtige voorstelling! PrijsuitreikingNa het optreden van het Delfts Blok werd het toneel razendsnel omgebouwd voor de prijsuitrijking. Er kwamen twee fauteuils voor de juryleden en acht houten stoelen voor de genomineerden.Van de Bosch:"Alle genomineerden hebben al gewonnen! Ze mogen immers meedoen in de masterclass op 9 juni. U kunt daar ook bij zijn, want het is gratis toegankelijk. Kom in godsnaam kijken, want dit mag u niet missen!" De genomineerden werden allemaal uitgenodigd om op het podium te komen.
Als enige genomineerde, was hij automatisch winnaar van de techniek-koe! De overige koeien gingen naar:
AfsluitingOlga Geerling bedankte de vele medewerkers en ook de sponsors.Slotfeest![]() www.the-musicman.demon.nl Mr. Boogie Woogie kan er wat van. Er werd zeer goed muziek gemaakt. Jammer genoeg was het ook zeer luid, zodat het na afloop moeilijk napraten was. Dat is ieder jaar hetzelfde. Het zal er wel bij horen...
In elk geval kunnen we terugkijken op een zeer geslaagd festival.
We hebben een heel gevariëerd aanbod van stukken gezien.
Het was echt weer als vanouds genieten.
Lees verder over de masterclass... | ||||||
![]() |
|||||||
Laatste wijziging: Jun 26 2004 |
![]() |
![]() |