![]() |
Donderdag 1 juni |
![]() |
|||||
![]()
|
De tweede avond van het Delfts eenakterfestival 2000 alweer.
Met vanavond zelfs vier stukken.
InterviewsOm zeven uur begon Jan van der Mast weer met de interviews.Van der Mast: "We beginnen vanavond met Eddy Geerlings, die voor DTG het stuk "Kees in 2000" schreef en regisseerde. Dit is een voortzetting van het stuk "Kees de jongen" dat DTG het afgelopen seizoen heeft gespeeld. Hoe verhoudt het stuk van vanavond zich tot "Kees de Jongen"?" Geerlings: "We hebben op "Kees de Jongen" voortgeborduurd en dat was onder andere vanwege tijdnood. Er was te weinig tijd om een aparte productie voor het eenakterfestival te organiseren, maar we vonden dat DTG daar niet mocht ontbreken. Bovendien hadden we hele goede spelers, die we graag de kans wilden geven om te laten zien dat ze nog veel meer kunnen dan Kees spelen. In dit stuk tonen we aan dat toneel "nep" is. De spelers stappen in hun rol en er weer uit. Het geheel heeft een beetje een cabaret-vorm gekregen, ik heb het zelf geschreven. Net als in "Kees de Jongen" hebben we twee Kezen. Dat is het idee van Gerben Hellinga, die daarmee het boek "Kees de Jongen" uitvoerbaar heeft gemaakt als toneelstuk. In het boek is Kees heel vaak aan het nadenken, maar dat is op het toneel niet interessant. Je wilt dat de acteurs praten, niet denken. Dat idee vonden we zo leuk, dat we besloten hebben om te kijken wat we daar nog meer mee konden doen." Van der Mast: "Zijn de zieleroerselen van een jongen uit 1899 nog actueel? Is dat waar het stuk over gaat?" Geerlings: "We laten zien, dat je door toneel heen kunt prikken. Onze hoofdrolspelers zijn zo talentvol. Ze krijgen nu de kans om meer te doen dan alleen Kees spelen. We zien het eenakterfestival als een gelegenheid om dingen uit te proberen." Van der Mast: "Dus het is ook een probeersel. Ik heb zelf ook eens een probeersel gedaan in Rotterdam. En dat ging niet goed. Maar toen zei jij dat het toch heel nuttig was geweest om het te doen. Dat bleek ook, want dat probeersel leidde een jaar later tot het stuk "De Dood ven een Sardien". Ik heb gehoord dat jullie "Kees de Jongen" nog vaker gaan opvoeren?" Geerlings: "Ja, we zijn uitgekozen als één van de zes beste stukken van het jaar en daarom spelen we het binnenkort twee keer in de Nes in Amsterdam."
Eddy Geerlings ging na dit gesprek snel naar zijn spelers toe.
En Jan van der Mast nodigde de andere regisseur uit om
op het podium te komen.
Van der Mast:
"Het vierde stuk van vanavond is "Open Huwelijk" van Dario Fo.
Ook uit de jaren '70. Waarom hebben jullie dit stuk gekozen?"
Kees in 2000Met Theo Thijssens roman Kees de Jongen en Gerben Hellinga's toneelbewerking daarvan als uitgangspunt, maken we een voorstelling waarin zowel hoofdpersonage Kees Bakels als de twee acteurs die hem spelen zich plotseling bewust worden van de 100 jaren, die zich bevinden tussen het verhaal en deze voorstelling. Een eeuw is al voorbij en Kees wordt maar niet ouder en in een snel veranderende wereld, blijft zijn wereld almaar dezelfde. Kan dat eigenlijk wel?De zieleroerselen van een 12-jarige jongen uit 1899 worden op hun vergankelijkheid getoetst, de werkelijkheid wordt naast de toneelwerkelijkheid geplaatst. Het gaat dus ook over het fenomeen toneelspelen.
Een leuke voorstelling.
Eddy Geerlings had niet teveel gezegd:
De twee Kezen zijn erg talentvol.
Ze begonnen al met ons te verrassen met pianospel en zang.
Verder speelden ze natuurlijk Kees,
met dezelfde vaart en enthousiasme als ze dat ook al deden
in het stuk "Kees de Jongen" van DTG.
Publieksreacties"Heel interessant", "Aardig, kan beter", "Een Traktatie!", "Heel erg leuk", "Ik snap nog steeds niet, welke jongen nou Kees was".Bitter ZoetIn "Bitter Zoet" zoekt een vrouw naar de waarheid. Waarom is haar man zes jaar geleden een relatie begonnen met een andere vrouw? Is zij hier schuldig aan? Waarom heeft zij niet eerder de moeite genomen dit te weten te komen? Wie is die vrouw? Waarom heeft zij altijd genoegen genomen met de rol die haar is toebedeeld? Waarom is haar man zo onvoorzichtig geweest om onder een auto te lopen? Zij roept de andere vrouw en haar overleden echtgenoot ter verantwoording in haar zoektocht naar antwoorden. Er is pas weer toekomst als je het verleden begrijpt.
In het begin dacht ik,
dat we weer een stuk zonder tekst zouden krijgen.
Drie mensen, drie stoelen.
Ze staan één voor één op
in een soort spel van aantrekken en afstoten.
Het deed me wel aan Huis Clos denken.
Maar de verhoudingen liggen hier anders.
Hoe anders? Daar kom ik nog niet achter.
Publieksreacties"Even wennen", "Het stelt teleur", "Mooie bewegingen", "Vrij kut, maar sterk gespeeld", "Spannend stuk, maar slecht gespeeld", "Kleurrijk".Zo was en is ze, zelfsEen actrice staat alleen met een microfoon op de bühne. Zij verpersoonlijkt de vrouw an sich. Ze vertelt over hoe ze haar diverse sexuele relaties beleeft. De taal maakt zich los van haar spreekster. De vorm maakt zich los van de inhoud.
De tekst kwam op mij over als het verhaal van een hoer,
die het over haar werk en haar klanten heeft.
Dat leek me tamelijk helder.
Maar ik had natuurlijk weer het boekje niet goed gelezen van te voren.
Volgens de schrijver gaat het hier dus over elke vrouw.
Interessant...
Publieksreacties"Ik vond deel I beter dan deel II", "Ik heb me erg verveeld, dit is niet mijn genre", "Niks aan", "Twee keer voordragen vond ik geweldig", "Niet leuk, niks voor de kinderen".Open Huwelijk![]()
Een mooi stuk en er werd goed gespeeld.
Een beetje raar dat er geen geluiden bij waren.
Geen telefoon, geen deurbel.
Dat kan iets te maken hebben met het feit,
dat we ook bij deze voorstelling 'weten' dat
het allemaal maar spel is.
Maar dan had er toch iemand: "Tring, tring"
kunnen roepen ofzo.
Publieksreacties"Echt de topper van deze avond", "Heel goed, heel naturel", "Heel mooi", "Geweldig".RecensiesDe mondelinge recensie werd deze avond verzorgd door Marijke Beversluis (actrice) en Gerard Pietersen (dramaturg).Het eerste stukPietersen: "Een leuke, vlotte voorstelling. Het paste qua opbouw, sfeer en licht prima in elkaar. Het geheel leunt sterk op de twee Kezen. Zij dragen alles en dat is wel een beetje jammer voor de anderen. Het heeft niet te veel pretentie, maar levert toch nog wat kritiek op staatssecretaris Van der Ploeg. Daarmee blijft het nèt leuk. Een heel plezierig geintje."Beversluis: "Ik vond het ook erg leuk. En het deed me verlangen naar de èchte voorstelling van "Kees de Jongen". En ik ga ook zeker kijken, in Amsterdam. Ik houd er wel van, als er gespeeld wordt met toneel, zoals dat hier gebeurde. Het was heel licht en aantrekkelijk. Maar het was inderdaad leuk geweest als ook de andere spelers in de gelegenheid geweest waren de originele "Kees" open te trekken." Het tweede stukPietersen: "Het is moeilijk "Bitterzoet" een vorm te geven. Er zijn geen karakters. De inspiratie vanuit het ballet, vonden we meer in de tekst dan in de bewegingen. Er was veel beweging, maar die vonden we te weinig ontwikkeld. De tekstbehandeling was niet altijd helder. Misschien was er een gebrek aan technisch vermogen, dat je wel nodig hebt bij zo'n moeilijke tekst."Beversluis: "Ik heb zitten denken waar het toch aan kan liggen. Ik denk dat ballet en toneel heel verschillende media zijn. In het toneel is de tekst jouw medium, en daar zou je het bij moeten laten. Ik mis in het stuk een bepaalde spanning over 'waar het naartoe gaat'. Ik zie een opeenstapeling van drama. Overspel, een dood kind, een dode echtgenoot... Misschien zou het beter zijn om één drama uit te werken, en wat andere dingen weg te laten. " Het derde stukPietersen: "De regie van "Zo was en is ze, zelfs" was heel helder. Als je de tekst leest, is die erg moeilijk te begrijpen. Door de manier waarop de actrice hem brengt, kun je alles volgen. Heel indrukwekkend.Het stuk ging heel helder naar een bepaalde climax. De 'tweede ronde' gaf het steeds maar herhalende van de situatie aan." Beversluis: "Ik was verrast dat het zo in alles helder vorm had gekregen. Er zijn goede keuzes gemaakt bij het bepalen van de emoties onder de tekst. Het was heel vormbewust, met een onmogelijke tekst. Ik ben er wèl door geraakt. En ik was geboeid vanaf het begin. Deze actrice was helemaal in haar spel. Ik vond het prettig, dat de tekst twee keer werd gedaan. In de tweede ronde werden bepaalde beelden heel duidelijk, wat bij de eerste keer nog niet gebeurd was. Ik vond het prachtig." Het vierde stukPietersen: "Het stuk van Dario Fo komt uit een theatrale traditie die wij niet kennen: De Commedia dell'Arte. Daarbij wordt veel op het publiek gespeeld. Fo was daar een meester in. Het stuk is in Italië ontwikkeld. Langzamerhand zijn de teksten vast komen te liggen op papier en ze zijn in een boekje terecht gekomen. Vaak vertaald in het Frans of het Duits. Het resultaat is heel moeilijk in Nederland te spelen."Open huwelijk" is een satire op de alles-moet-kunnen cultuur van twintig jaar geleden. Daar is het stuk op geïnspireerd. Het moet het hebben van een stevig tempo en uitvergroten. Er werd hier teveel gespychologiseerd. Dat werkte vertragend. De spelprestaties waren goed, maar ik denk toch dat het feit dat ze het samen, zelf geregisseerd hebben, hun parten heeft gespeeld. Een regisseur had de delen van het stuk die slepen kunnen aanwijzen en ze kunnen opvijzelen. " Beversluis: "Ik vond dit stuk meteen prettig om naar te kijken. Maar dat gevoel ebde een beetje weg. Er was een heel duidelijk "stop and go", dat wil zeggen dat de spelers op elkaars teksten wachten. Dat is een veel gemaakte fout. Je moet je eigen lijn in het stuk doorspelen, juist als je geen tekst hebt. Zeker bij Commedia dell'Arte. Je hoeft niet op elkaar te wachten, je kunt zelfs via het publiek spelen, dus je niet eens tot de ander richten. Het stuk is zo geschreven dat je af en toe scherp door de bocht moet. Telkens als het dramatisch wordt, komt er weer een grap. Op die manier wordt het publiek wel geraakt, maar het blijft lachen. Je hebt hiervoor echt een regisseur nodig. Of een zaal om 'in te oefenen'. Zoals Freek de Jonge dat bijvoorbeeld doet. Het publiek is zijn regisseur. Ik vind dat de spelers in dit stuk heel ver gekomen zijn." JuryErica Brand maakte de nominaties voor de Delftse Koe bekend.Voor de regie: Eddy Geerlings met "Kees in 2000" van DTG. Voor de actrice: Marlies Meijboom uit "Open Huwelijk" van Thalia. Er is geen nominatie voor een acteur: Het zijn twee acteurs geworden, namelijk Boris van Bommel en Sjoerd Vrins, de beide Kezen van DTG. Opnieuw was het kwart over twaalf geworden. Dit eenakterfestival begint akelig veel op werk te lijken. Maar het is zo boeiend, dat we er geen minuut van willen missen. Lees verder over de derde avond. | ||||||
![]() |
|||||||
Laatste wijziging: Mar 28 2004 |
![]() |
![]() |