![]() |
Vrijdag 2 juni |
![]() |
|||||
![]()
|
De derde en laatste avond van het Delfts eenakterfestival.
InterviewsKort na zeven uur begon Jan van der Mast met de interviews.Van der Mast: "Als eerste interview ik Will Berkhout. Hij regisseerde voor Drie Ackers uit Delft "Wegens sterfgeval gesloten" van Jan Wolkers. Waarom hebben jullie voor dit stuk gekozen, Will?" Berkhout: "Drie Ackers was allang van plan om dit stuk te gaan opvoeren. Dat plan was er vijf jaar geleden al. Maar toen moesten ze uit hun huisvesting en is het niet meer doorgegaan. We hadden nu heel veel spelers beschikbaar en we wilden graag aan het eenakterfestival meedoen, en toen hebben we besloten om dit stuk dan maar nu te doen. Het stuk is wel gedateerd, maar we hebben het naar het heden gehaald. Een lijk blijft een lijk, daar is niks aan veranderd, maar er gaan nu ook GSMmetjes over enzo. De regieaanwijzingen heb ik grotendeels naast me neergelegd. Ik heb het script ook al weken niet open gedaan." Van der Mast: "Er zijn inderdaad veel rollen in dit stuk. Ik heb 14 personages geteld." Berkhout: "Ja, maar er zijn drie dubbelrollen, dus we hebben elf spelers." Van der Mast: "Is dit een complex stuk om te regisseren?" Berkhout: "Ja, het was best lastig. We hebben ook geen try-out gehad. Een try-out biedt je de kans om nog dingen bij te stellen. Die kans hebben wij niet gehad. Dit is een première." Van der Mast: "En de massascènes, is het niet moeilijk met zoveel spelers?" Berkhout: "Volgens Wolkers zijn dit er nog 100 te weinig. Maar de zaal speelt in deze uitvoering ook mee..." Van der Mast: "Is dit de eerste opvoering? Of heb je een andere opvoering gezien? Is het stuk überhaupt ooit opgevoerd?" Berkhout: "Nee, ik geloof het niet. Er staan nogal vreemde voorwaarden in voor de opvoering. Het mag geloof ik alleen als de schrijver zelf de aap mag spelen..." Van der Mast: "En is het ook niet een onspeelbaar stuk?" Berkhout: "Het was wel zoeken. We hebben veel geluiden enzo weggelaten. En het schoppen tegen de kerk hebben we ook weggelaten. Dat hoeft niet meer, tegenwoordig. Maar er zijn veel mensen die nog in God geloven. En dit stuk laat de kwetsbaarheid van God zien. Je had het gisteren over 'pareltjes'. Mijn pareltje is de opkomst van God aan het eind. Hij heeft de mens 'naar zijn evenbeeld' geschapen. Dan moet hij ook niet zeuren als de mensen er een puinhoop van maken." Van der Mast: "Hoe zit dat met God? Hoe ziet jouw God er uit." Berkhout: "Hij is klein. Net zo klein als de mensen. Mensen zijn zo nietig." Van der Mast: "Is dat je statement?" Berkhout: "ja, misschien wel." Van der Mast: "Wat wil je bereiken bij het publiek?" Berkhout: "Ik wil amuseren. Er doen veel onervaren spelers mee. Ze vroegen me, of we kans maakten op een prijs. Echt niet. Waar haal je het idee vandaan?" Van der Mast: "Dank je wel, Will. Ga maar gauw naar je spelers." Van der Mast: "Dan wil ik nu de andere regisseurs uitnodigen om hier aan tafel te komen. Liesbeth Verzijden regisseerde voor Neon3 "Lunch" van Steven Berkoff. En Wilma Sekreve regisseerde voor Theatercollectief 12+10+18 "Kooibos" van Bouke Oldenhof." Van der Mast: "Hoe is de keuze van het stuk bij jullie gegaan? Liesbeth?" Verzijden: "We hebben dit stuk gekozen omdat de tekst een grote uitdaging vormde. Het is een heel poëtische tekst. Dat is weer eens iets heel anders dan waar we aan gewend waren." Van der Mast: "Er zijn maar twee spelers, jullie heten Neon3... Bestaat jullie groep uit drie mensen?" Verzijden: "Ja, Neon3, dat zijn wij drieën. We hebben dus altijd één of twee spelers, heel soms drie..." Van der Mast: "Dan doe je zelf mee?" Verzijden: "Ja, alleen kleine rolletjes hoor." Van der Mast: "Wilma, in jouw stuk zijn maar drie spelers. Ik had gehoord dat je altijd van die giga-projecten deed?" Sekreve: "Dat is nu ook het geval, hoor. Kooibos is een onderdeel van een mega-project. In totaal doen daar 23 spelers aan mee in zeven verschillende stukken. Kooibos is één van die stukken. Het zijn allemaal 'boerenstukken'. Stukken met als thema boeren. We komen zelf uit het Westland, dus daar kun je je misschien wel iets bij voorstellen. Het is een wereld omsloten door de oprukkende stad. Een wereld van hard werken. En van verkokering." Van der Mast: "En is dit het eerste van die boerenstukken?" Sekreve: "Nee hoor, ze zijn allemaal al gespeeld. Van "Karnemelkse pap" tot en met "Raasdonders". Sommige stukken in hun geheel, andere in fragmenten.
We hebben het eerst geprobeerd met een Fries/Gronings accent,
met Westlandse uitdrukkingen,
maar dat was was toch te lastig.
Zo zijn we dus op het Westlandse dialect uitgekomen.
Wegens sterfgeval geslotenJan Wolkers beschrijft op zijn eigen wijze de dag des oordeels. Op een begraafplaats gaan de papierprikker en de grafdelver op zoek naar een lotto-formulier, dat volgens hen het graf in is gegaan met de overledene, die aangereden op zijn Solex, niet in staat is geweeest zijn prijs te innen. Doden komen tot leven en we horen hoe de onderlinge verhoudingen zijn geweest. Twee engelen becommentariëren de situatie en als God verschijnt, blijkt dat hij na miljoenen jaren teleurgesteld is in de mensheid. Hij komt op het idee opnieuw te beginnen en de engelen zuchten voort.
Op het toneel was een mooi kerkhof gecreëerd,
met veel rommeltjes op de grond.
Het stuk begint met een begrafenis.
En na de plechtigheid hebben de vaste medewerkers
van de begraafplaats (de doodgraver en de papierprikker)
weer het rijk alleen.
Ik denk dat Will Berkhout duidelijk heeft aangetoond,
dat dit stuk wel degelijk speelbaar is.
Het heeft mogelijkheden.
Publieksreacties"Apart", "Dit was amateurtheater", "Een moeilijk stuk", "Komisch", "Vreemd stuk", "Ik ben vol lof over de regie. Het ziet er heel mooi uit. Goed gebruik van kleur en ruimte...".LunchWe zien een ontmoeting van een man en een vrouw op het strand. De locatie is een verlaten terras bij een strandpaviljoen.Ons uitgangspunt was de intrigerende tekst van Steven Berkoff. De prachtige vertaling van Marcel Otten, poëzie verweven in proza, inspireerde ons tot een surrealistische uitvoering van het stuk. Er is gekozen voor een uitvergrote speelstijl en veel te spelen vanuit een pose. Wij hopen dat dit het spel een extra dimensie geeft. De speelstijl sluit naar ons idee mooi aan bij de tekst waarin echte handelingen en teksten worden afgewisseld door uitgesproken gedachten.
Een heel mooi stuk en erg goed gespeeld.
Publieksreacties"Prachtig", "Een taartje, met slagroom en een kers en...", "Heel goed", "Het raakte me", "Spetterend", "Goede opbouw in de eerste helft, daarna minder", "Waanzinnig goed".Kooibos![]()
Opnieuw een prachtig stuk.
En uitstekende acteerprestaties.
Een goede keus om dit stuk als laatste te programmeren. Mooi, met veel humor, een goede afsluiting van het festival! Publieksreacties"Prachtig", "Ik wil het nog een keer zien", "Ik bleef genieten", "Meesterlijk", "Ontroerend", "Sommige stukjes vond ik net effe te lang duren", "Heel erg mooi", "Enig".IntermezzoHet duo Heer Halewijn is ingehuurd om ons even 'bezig te houden', terwijl de jury beraadslaagt. Een mooi optreden met 'treurige liedjes', waarbij verschillende mensen in de zaal zachtjes beginnen mee te zingen. Ook het onsterfelijke gedicht 'De Sproetenfee' van Annie M.G. Schmidt wordt nog voorgedragen.Een leuk optreden. Het is altijd moeilijk om een intermezzo te vinden dat de zenuwachtige toeschouwers kunnen verdragen terwijl ze op de uitslag wachten. Dit jaar is dat volgens mij heel goed gelukt. RecensiesDe mondelinge recensie werd deze avond verzorgd door Peter Pluimaker (regisseur) en Yvonne Petit (actrice)Petit: "Hebben wij nog iets toe te voegen? We zijn onder de indruk van het professionele nivo." Het eerste stukPluimaker: "Dit stuk vonden we vanavond het minste. De regisseur zou de mensen meer moeten stimuleren om hun eigenheid aan te spreken. Het kwam ook traag over, doordat alles op hetzelfde nivo werd gespeeld."Petit: "Ik vond dit heel knap, zoveel mensen op het toneel. Een goed gebruik van de ruimte en van kleur. Ik adviseer om dit stuk nog veel vaker te spelen. Dat zal zeker helpen. Probeer eerst je eigenheid meer aan te spreken onder leiding van de regisseur. En probeer dan de grappen beter te timen. Aan het begin van het stuk zou wat tekst geschrapt moeten worden, de dialoog van de doodgraver en de papierprikker duurt wat lang. De astronout vond ik erg leuk, krachtig, goed met de tekst. En God had charisma, mooi." Het tweede stukPluimaker: "Fantastisch gespeeld en briljant geregisseerd. Met de tekst van het stuk kun je affiniteit hebben of niet. Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur."Petit: "Toen we dit stuk lazen, vroegen we ons af waar Neon3 aan was begonnen. Het kwam naar over, cynisch. Is dit wel speelbaar? Maar toen we het zagen, waren we verrast. Het zat vanaf het begin meteen goed. De spelers hadden zich de tekst heel eigen gemaakt. Het is een heel lichamelijke voorstelling geworden. De personages hebben hele duidelijke karakters, maar het werden geen typetjes. Prima tekstbehandeling, stemgebruik, decor. Voor amateurs was dit heel indrukwekkend!" Pluimaker: "Toch een kritische noot. We vonden de vrijage op het toneel storend. Op dat punt verandert de sfeer. Die wordt zwaarder. Het wordt dramatisch. De 'daad' zou alleen in het hoofd van de toeschouwer moeten zitten. Dit was nèt te letterlijk." Petit: "Als de man met zijn hoofd een hele tijd in het kruis van de vrouw zit, komt dat ook de verstaanbaarheid niet ten goede. Dat gedeelte was wat rommelig." Het derde stukPluimaker: "Een mooi stuk van deze Friese schrijver. De voorstelling was een meesterlijke combinatie van stomme film, slapstick en Westland."Petit: "Al bij het lezen vond ik dit stuk meesterlijk door de soberheid. De vormgeving was ook mooi, maar ik vond het pruikje van de éne broer niet goed zitten. Dat maakte het te opvallend dat hij een pruik droeg en deed een beetje afbreuk aan het totaalbeeld." Pluimaker: "Het scherm met de ondertitels was voor veel mensen niet te zien. en ook de beide zijwanden van het huisje zitten een beetje in de weg voor de mensen die helemaal links of rechts vooraan zitten. Overigens zijn we verbaasd dat iemand zó veel Ranja op kan!" JuryErica Brand maakte de nominaties voor de Delftse Koe bekend.Voor de regie: Twee nominaties vanavond, namelijk Wilma Sekreve en Liesbeth Verzijden. Voor de acteur: Ook twee nominaties, namelijk de beide broers uit "Kooibos": Koos en Paul Sekreve. Voor de actrice ook twee nominaties: Adje Kloos uit "Lunch" van Neon3 en Alice van de Berg met haar dubbelrol als moemie en Lilia in "Kooibos" van Theatercollectief 12+10+18.
PrijsuitreikingRob Scholten maakte namens de jury de prijswinnars bekend.Scholten: "De jury heeft drie fantastische avonden gehad. We waren blij met de interessante stukkeuze. Nieuw repertoire. En ook een her-eiking van oude stukken. We zagen zelfs mime en dans, wat vaak prikkelende ervaringen opleverde. In het algemeen vonden we de regie van hoge kwaliteit en de keuze was dan ook erg moeilijk. We zagen ook fantastisch spel over de hele linie. In feite is het jammer om een winnar te moeten aanwijzen. Dat gaat helemaal tegen het doel van toneel in.
Ook de technici van Theater de Veste hebben een rapport gemaakt.
Dat gaat over de technische kwaliteiten van de groepen."
| ||||||
![]() |
|||||||
Laatste wijziging: Mar 28 2004 |
![]() |
![]() |