![]() |
De derde avond |
![]() |
|||||
![]()
|
Vrijdag 22 meiInterviewsDe interviews werden vandaag afgenomen door Piet van der Pas. Van der Pas begint met een uitgebreide inleiding over het eenakterfestival en de mensen die eraan meewerken. Leuk om iets meer te weten van de achtergrond van al die mensen. Het was wel een enorme stortvloed van namen, plaatsen, data en gebeurtenissen. Meer dan ik hier kan weergeven.
Gisèle Noordzij
regisseerde voor de Jeugdtheaterschool VAK uit Delft het stuk 'De Vuurdoop'.
Paulien Landman
regisseerde voor de Delftse Komedie uit Delft
'Boven het Dal' van Moniek Kramer.
De VuurdoopEen groep Amsterdamse jongeren vormt samen De Beweging, en iedereen die zich bij hen aansluit wordt Lid. Ze hangen een bepaalde overtuiging aan en willen gehoord worden. De beweging probeert zoveel mogelijk aanhangers te krijgen om hun doel te verwezenlijken: Amsterdam veroveren. Ze wijzen daarbij geweld af. De Beweging wil haar doel op een vreedzame manier bereiken. Tenminste, dat wordt verondersteld.'De Vuurdoop' is geschreven door Martin Hartkamp en werd in 1983 voor het eerst opgevoerd door de Haagse Comedie. Zijn verhaal speelt zich af tijdens de Middeleeuwen. Gisèle Noordzij heeft het stuk, in samenwerking met de schrijver, bewerkt en het verhaal verplaatst naar 1998. De Vuurdoop laat de onderlinge relaties tussen de Leden van de Beweging zien en hoe lastig het is om een ideaal te bereiken als niet iedereen hetzelfde nastreeft.
Er was bijna geen decor,
alleen wat tafels en stoelen
en een paar bierkratten.
Ondersteund met licht.
Toen de hoofdpersoon moest onderduiken,
werden er twee tafels in het midden gezet,
ongeveer zestig centimeter van elkaar.
Aan één van de tafels was een scharnierende plank
bevestigd, die de afstand overbrugde.
Een leuk stuk.
Het paste goed bij deze jongeren.
Er waren ook veel jonge rollen in, dat maakte het gemakkelijker
dan 'Antigone', dat de VAK theaterschool vorig jaar opvoerde.
Aan het slot ging het allemaal heel snel.
Ik weet niet zeker of ik nu snap hoe het is afgelopen.
Enkele publieksreacties"Hartstikke leuk!" "Er was wel erg storend publiek aanwezig, dat kon zich niet stil houden" "Magnifiek; vooral de burgemeester" "Het was soms lachwekkend op plaatsen waar dat niet de bedoeling was"Boven het DalDe bergtop in 'Boven het Dal' wordt bevolkt door een groep patiënten die ieder op hun eigen wijze orde probeert te scheppen in de chaos. In hun poging weer grip te krijgen op het leven, storten ze zich massaal op de voorbereidingen van de maandelijks terugkerende feestavand: 'De Eerste Avond Van De Maand'. Voor sommigen wordt de avond fataal. De dokter, die op goeroeachtige wijze zijn patiënten begeleidt, blijkt echter ook slachtoffer te zijn van zijn angsten en wanorde. In een taal die ritmisch en associatief is, verwoorden de karakters, vaak op absurde wijze, hun levensangsten, hun vooroordelen, hun jaloezie en hun woede. 'Praten. Woorden. Woorden om de paniek te bezweren: het grote niets. De onbekende dood'. Onderwijl puft en hijgt de beademingsmachine onheilspellend op de achtergrond.Het decor doet denken aan een ziekenhuis, maar ook aan de showroom van een schuifpuiën-leverancier. Overal zijn glazen deuren, gedeeltelijk wit, gedeeltelijk doorzichtig. Allemaal verschillend. Achter de deuren zien we mensen staan. Ervoor staat niemand. De achtergrond is blauw. We horen een beademingsmachine. Er komt iemand binnen, maar niemand bekommert zich om hem. Om de aandacht te trekken slaat hij op een gong die daar hangt.
Dat werkt.
Binnen een paar seconden staat iedereen om hem heen
en staat hem aan te gapen.
Een slechte binnenkomer voor deze nieuwe gast in de kliniek:
Hij heeft een regel overtreden.
Dat voel je.
En het blijft goed. Een mooi stuk, waarin goed geacteerd wordt, door alle spelers.
In de loop van het stuk komt er nog een heel mooi decorstuk tevoorschijn:
Een multi-functioneel meubel,
dat dienst doet als eettafel, maar waarin ook voor alle spelers een krukje
blijkt te zitten.
Die krukjes laten zich even later weer razendsnel omtoveren in
stoeltjes, waarin de patiënten hun UV-licht behandeling ondergaan.
Het stuk werkt toe naar een climax, de viering van 'De Eerste Avond Van De Maand', waar de ontknoping plaatsvindt. Ik heb er van genoten. Enkele publieksreacties"Fantastisch, vooral de dokter" "Erg leuk" "Prachtig dekor" "Ingewikkeld. Ik moet dit nog even 'processen'" "Krankzinnig; wel grappig" "Raar maar enig" "Professioneel; af!"JuryDe deskundige jury bestond vandaag uit Sacha Bulthuis (actrice) en Aus Greidanus (artistiek leider van De Appel).Kort voordat ze moesten beginnen heb ik ze nog even gesproken. Ik had het over de opmerking die Hugo Maerten gisteravond maakte dat het de recensenten zijn, die het het moeilijkst hebben. Vooral als je kritiek moet leveren, voegde ik daar aan toe. Daar waren Aus en Sacha het niet mee eens. Roepen dat iets niet goed is, is geen kunst, Het gaat er om iets aan te dragen waar de spelers wat aan hebben. Ik had er nog geen idee van, wat ons te wachten stond. Het draaide uit op een extra masterclass...
Aus Greidanus:
"Ik zie dat het al half twaalf is,
reken er maar op dat het laat wordt, vanavond!
Sacha Bulthuis:
"In het eerste stuk kwamen enorm veel thema's aan de orde.
Zo was bijvoorbeeld de hoofdrolspeler tegen geweld
en er wordt hem een mes aangereikt.
Hij neemt dat mes aan,
hoewel hij het niet wil.
Zo'n moment zou je in slow-motion kunnen spelen,
daar zit zoveel in.
Greidanus: "Inderdaad, alles wat je doet op toneel..." Aus houdt opeens op met spreken en kijkt naar iets bij de rand van het toneel. Hij kijkt nog beter, komt uit zijn stoel, buigt zich voorover, gaat op zijn buik liggen om het beter te kunnen zien... En neemt dan weer rustig plaats. Greidanus: "Alles wat je doet op toneel, kun je uitspelen."
Greidanus:
"Het mooiste in een theater zijn de stiltes.
Zodra het stil is, denkt het publiek:
'Waarom zegt hij niks.
En wat zou zij nu denken?'
Dat zag je vanavond in beide stukken gebeuren.
Bulthuis: "Ik vond de eerste groep vooral goed bij het applaus, en bij alle changementen. Daar zag je hoe deze mensen spontaan reageren op elkaar." Greidanus: "Laten we nog een voorbeeld nemen. Waar is dat meisje dat op een tafel stond en riep: 'Ik geloof in de beweging!' Doe dat nog eens. Ga maar op je stoel staan, en probeer de mensen hier in de zaal mee te krijgen." Ze probeert op haar stoel te klimmen, maar daar zijn theaterstoelen niet geschikt voor. Ze komt dus bijna te vallen. Greidanus: "Kijk, hier gebeurt iets. Als regisseur moet je altijd proberen om zoiets er in te houden. Zoiets is levendig en... het klopt niet. Dat is ideaal. Als Romeo en Julia elkaar krijgen, is het stuk uit. Daar heb je niks aan."
Het komt toch zover dat Nasim op haar stoel gaat staan en de zaal toeschreeuwt.
Greidanus: "Vroeger kende men in het toneel 1e, 2e en 3e plans-acteurs. De eerste plans-acteurs mochten vooraan staan, in het midden. Maar dat is dramatisch gezien de slechtste plaats op het toneel. Tegenwoordig hebben we dat dus niet meer. Mijn advies is om weg te blijven uit dat midden." Greidanus: "Het is ook leuk om juist niet in de richting van het publiek te praten. Door niet in de richting van het publiek te praten, maak je het publiek tot een soort voyeur. Dat werkt erg goed."
Hij doet het op verschillende manieren voor,
staat zelfs met zijn rug naar het publiek en zijn hoofd tussen de plooien
van het gordijn.
Maar hij blijft verstaanbaar!
Bulthuis:
"Het tweede stuk deed me sterk aan Ionesco denken.
Ik ben op het ogenblik aan het repeteren voor
'De Euthanasie-kliniek'
van Ionesco.
Dat is een absurdistisch stuk.
Greidanus:
"Een mooi moment in het tweede stuk was,
toen de nieuwkomer op de gong sloeg.
Binnen 3 seconden stonden alle anderen er omheen.
De spelers van het tweede stuk worden op het toneel gevraagd, om dit te demonstreren. Aus plaatst ze in een klein groepje bij elkaar links op het toneel, met de opdracht om allemaal naar Sacha te kijken, die rechts zit.
Greidanus:
"Het maakt niet uit hoe jullie precies staan.
Hoe fouter, hoe on-economischer, hoe beter.
Dit ziet er al mooi uit, maar het wordt nog mooier als Sacha terugkijkt.
Bulthuis: "Ja, ja, nou mag ik het weer spelen. Speel het zelf. Ik zal eens wat anti-mise-en-scêne doen."
Ze draait zich met stoel en al af van Aus
en de spelers links op het toneel
en ze blijft zo zitten.
Greidanus (tegen de spelers links op het toneel): "Nu moeten jullie zachtjes beginnen te lachen."
De tekst van Sacha gaat nog enkele zinnen door.
Het is een tekst waarin de spreker vrij veel van zichzelf
blootgeeft, zich kwetsbaar opstelt.
Bulthuis:
Laatst moest ik een lezing houden over toneel.
Ook Daniel, de burgemeester uit het eerste stuk komt aan de beurt.
In het stuk zien we hem veel denken, piekeren en wachten.
Aus doet voor hoe hij dat in het stuk doet.
Het ziet er uit als Freek de Jonge,
die met opzet op deze manier acteert.
Het lijkt op cabaret.
Greidanus: "Tot slot nog een advies aan allemaal: Vooral Doorgaan!" Een geweldige verrassing, deze extra masterclass. Ik heb geprobeerd om er zo veel mogelijk van weer te geven, maar het is zoals Sacha Bulthuis zei: "Je moet er niet over praten, je moet het doen." Of minstens er bij zijn. Dit had ik voor geen goud willen missen... Nominaties voor de Delftse KoeDe jury kan het maar niet laten. Ze komen vanavond weer met drie nominaties:
Lees verder over zaterdag 23 mei... Terug naar Evelien's eenakterfestival 1998 pagina... | ||||||
![]() |
|||||||
Laatste wijziging: Mar 28 2004 |
![]() |
![]() |