Nederlands
Homepage
Dagboek
Columns
Zoeken
Toneel
Acorn
Robocup
Links
Games
CV
BBS
|
Zaterdag 15 mei
Interviews
De interviews werden vandaag afgenomen door Jan van der Mast.
Piet van der Pas zat vanavond ook weer aan de tafel,
maar niet als interviewer. Vanavond werd hij geïnterviewd
over de regie van het eerste stuk van vanavond: 'Een gevoel van
zes letters', gespeeld door Stap-in uit Delft en geschreven
door... Jan van der Mast.
Het tweede stuk van deze avond was 'Orgasme?..Stoel!'.
Dit werd gespeeld door Risk uit Rotterdam en geregisseerd
door Piet Hein Slot.
Hij heeft ook de bewerking gemaakt van dit stuk,
waarin vier monologen van Dario Fo gecombineerd worden.
Piet Hein was vanavond zelf niet aanwezig,
daarom een interview met twee van de speelsters:
Femke de Vos en Zoe Baart.
Van der Mast:
"Vanavond twee stukken met in totaal negen vrouwenrollen.
Maar één van de vrouwen wordt gespeeld door
een man. Waarom?
Van der Pas:
"Omdat ik hem had.
Deze acteurs zijn drie leerlingen van mij.
Aan het eind van onze cursus wilden we iets meer.
Daarom hebben we besloten dit stuk te gaan doen op het Eenakterfestival.
En ach, man of vrouw, wat maakt het ook uit?"
Van der Mast:
"De andere groep die vanavond optreedt is Risk uit Rotterdam.
Wat is Risk?"
De Vos:
"Risk is de enige onafhankelijke studenten-toneelvereniging in Rotterdam.
Dat betekent dat wij niet verbonden zijn aan een studentenvereniging.
We zijn tot de keuze van dit stuk voor uitsluitend vrouwen gekomen,
omdat we geen mannen hadden.
Zo kwamen we uit op deze vier monologen van Dario Fo.
Deze keuze hebben we gemaakt samen met de regisseur."
Van der Mast:
"En hoe is deze serie tot stand gekomen?
Hoe hebben jullie het bewerkt?"
Baart:
"We zijn gewoon gaan spelen.
We hebben verschillende vormen geprobeerd
en gekeken wat het beste werkte."
Van der Mast:
"Hoe vaak hebben jullie dit al gespeeld?"
Baart:
"Twee keer in 't Kapelletje in Rotterdam.
En we hebben twee keer een stukje van tien minuten uit de
voorstelling gedaan op het open podium."
Van der Mast:
"En hoe is Stap-In tot deze stukkeuze gekomen?"
Van der Pas:
"Het is een heel moeilijk stuk.
Het bestaat uit woorden en nog eens woorden.
Ik vond het heel geschikt voor toneellessen.
Er wordt gevochten met woorden.
Er worden grappen gemaakt met woorden.
Het is heel leuk materiaal om mee te werken."
Van der Mast:
"Ja, het is lastig. Maar waar gaat het over?"
Van der Pas:
"Deze drie vrouwen willen de geschiedenis,
die bepaald is door mannen,
herschrijven.
Daartoe trekken ze ten strijde.
Ze gaan echt op reis.
Maar in de fantasie...
We hebben allerlei vormen uitgeprobeerd om dit in
beeld te brengen, maar uiteindelijk zijn we toch weer
bij de taal gekomen."
Van der Mast:
"De vijand speelt een rol in dit stuk.
In de tekst heb ik die omschreven als 'onweerstaanbare mannen'.
Zoiets opschrijven is geen kunst.
Maar hoe laat je dat zien?
Hoe ziet bij jullie de vijand er uit?"
Van der Pas:
"Hoe ziet de vijand er uit? Ach, is dat belangrijk?
Eén van de speelsters zegt ook dat de vijand 'van binnen' zit.
Ik denk dat het de oorspronkelijke bedoeling was om
dit stuk te spelen met een groep muzikanten.
Die muzikanten kunnen dan ook de vijand voorstellen.
Ik heb er voor gekozen hem níet te laten zien.
Ze bedenken hem zelf."
Van der Mast:
"Femke, hoe speel je monologen met zijn zessen?
Verliest zo'n monoloog niet aan kracht als je hem op die manier bewerkt?"
De Vos:
"Eén van de vier monologen hebben we 'heel' gelaten,
omdat hij anders inderdaad aan kracht zou verliezen.
De andere monologen hebben we zo bewerkt,
dat er vijf karakters ontstonden uit één persoon.
Naar mijn mening is de kracht daarbij bewaard gebleven.
Je kunt zien hoe er op verschillende manieren met de tekst
wordt omgegaan.
Dezelfde tekst soms,
die op verschillende manieren gebracht wordt,
uitgaande van de verschillende karakters die we spelen.
Het is moeilijk uit te leggen.
Als je gaat kijken,
wordt het vanzelf duidelijk."
Van der Mast:
"Hoeveel toneelervaring hebben jullie?"
Baart:
"Sommigen van ons hebben al eerder bij Risk gespeeld.
Anderen hebben we erbij gehaald.
We hebben allemaal wel wàt toneelervaring.
Onze regisseur is ook professioneel bezig."
Van der Mast:
"Wat voor type regisseur is Piet Hein Slot?"
Baart:
"Enthousiast, creatief.
Hij verzint het meeste ter plekke.
Wij hebben samen met hem het stuk gemaakt.
Deze vorm van werken vonden we erg fijn."
Van der Mast:
"Ben jij van hetzelfde type, Piet?"
Van der Pas:
"Ik mag graag 'labje spelen',
zoals ik dat noem.
Dat betekent dat ik een zoektocht onderneem naar de mogelijkheden.
Veel dingen uitproberen en er naar kijken.
Ik probeer vooral ook dat wat de acteurs zelf
meebrengen aan spelmogelijkheden te gebruiken.
Het is een proces van veel dingen bedenken en
ook heel veel weggooien. Soms probeer je tijden
lang naar links te gaan, totdat blijkt dat je al
veel eerder naar rechts had moeten gaan."
Van der Mast:
"Ik ben bij één van jullie repetities geweest.
Het viel me op dat jij erg veel stuurt.
Tot op de millimeter.
Maar nu houdt het sturen op, denk ik?"
Van der Pas:
"We spelen vandaag voor het eerst in deze ruimte,
en dan moet alles toch weer even op zijn plaats gezet
worden, je moet de spelers attenderen op de mogelijkheden
van deze ruimte.
Vanmiddag hebben we trouwens buiten,
op de stoep gerepeteerd,
omdat we binnen niet terecht konden.
Dat ging eigenlijk heel goed.
Ik wou dat we die sfeer van daar buiten konden meenemen,
hier binnen in het theater."
Van der Mast:
"In het programmaboekje staat niks over de vormgeving.
Hoe is die tot stand gekomen?"
Van der Pas:
"Daar heeft Allard Zoutendijk,
die ook het licht heeft ontworpen,
erg veel aan gedaan.
Overigens is ook de vormgeving al werkend ontstaan."
Van der Mast:
"Hoe is dat bij jullie gegaan, Zoe?"
Baart:
"Onze vormgeving is ook al werkend tot stand gekomen.
Het is ter plekke verzonnen.
De materialen die we bij de repetities gebruikten,
hebben we ook in de voorstelling gebruikt."
Van der Mast:
"En zijn jullie nog even zenuwachtig als bij het eerste optreden?"
Baart:
"Onze tekst zit er goed in.
Dat is fijn, want daardoor kan het spel losser worden.
Maar we zijn zeker zenuwachtig."
Van der Mast:
"Is jullie voorstelling 'gegroeid' na een paar keer spelen?"
Baart:
"Dat is moeilijk te zeggen.
Elke voorstelling is weer anders."
Van der Mast:
"Bij professionals, die een voorstelling bijvoorbeeld twintig keer
kunnen spelen, zie je altijd dat de voorstelling in de loop van de
tijd 'groeit'. Hij wint aan kracht.
Is het niet lastig, Piet, om een voorstelling maar één
keer te brengen?"
Van der Pas:
"Over het algemeen vind ik het ook leuker om een
voorstelling vaker te doen.
Maar dit is voor ons het eindpunt van onze lessen.
Het is een hoogtepunt.
Ik ben ook erg zenuwachtig.
Niet dat ik er geen vertrouwen in heb dat het lukt,
maar het is wel ontzettend spannend."
Van der Mast:
"Ik vind het ook spannend.
Vannacht droomde ik, dat één van je spelers ziek
geworden was. Je vertelde me dat hij aan het 'Hertzegova Syndroom'
leed. Je zei het zo vanzelfsprekend, dat ik dacht dat ik moest weten
wat dat was. Maar ik wist het niet.
Toen vertelde je me, dat dat betekent dat hij helemaal
opnieuw moest leren spreken...
'Ojee, Piet', zei ik toen: 'Lukt dat nog voor zaterdag?'...
Gelukkig werd ik toen wakker."
Van der Pas:
"Ik ging naar een muziekwinkel om een instrumentje
te kopen waarmee in ons stuk muziek gemaakt moest
worden. Voor de deur van de muziekwinkel stond een
draaiorgel. En dat speelde precies díe muziek.
Dat lijkt me een goed voorteken."
Een gevoel van zes letters
Drie vrouwen, gezusterd tot in den doet, trekken ten strijde
teneinde de vijand te verslaan en een punt achter de geschiedenis te
zetten.
Olga: strijdlustig en achterdochtig, heeft last van het windmolen-gevoel.
Masja: spaarzaam, maar trefzeker met woorden.
Irina: hunkert naar grote liefde.
Vol goede moed gaan wij op pad
het maakt niet uit
waar, hoe of wat
zussen voor het leven
door dik en dun
voor nu en voor altijd!
Onzeker lot
onbestemd gevoel
bewegen ons voort
schijnbaar zonder doel
Maar ondertussen
dromend van
Wat niet is,
maar nog kan zijn!
Als we de zaal binnenkomen is de opening van het toneel
afgesloten met een doek, dat normaal nooit gebruikt wordt.
Is dit het brandscherm, misschien?
Het is grijs, maar wordt in het midden versierd
met een ovaal van rood licht uit twee spots.
Het doek gaat op.
De eerste teksten komen via de luidsprekers.
De spelers liggen apatisch op het toneel,
gekleed in uitgesproken saai ondergoed.
Er is geen enkel decorstuk.
De spelers moeten zich zonder hulpmiddelen redden,
Al snel komen ze tot leven.
Hun spel is boeiend genoeg om de leegte van het toneel te vergeten.
Ze hebben een mooie, maar moeilijke tekst.
Ze spreken af, dat ze drie zussen zijn en dat ze ten strijde gaan trekken.
Dan komen er drie zakken met kleding naar beneden en de drie spelers
trekken de spullen die daarin zitten aan.
Voor de jongste zus een sexy groen jurkje.
Voor de oudste zus (die door een man gespeeld wordt)
een Noormannen-helm en een Schotse kilt.
(Een Schotse Noorman?
Ik snap dit kostuum niet.
Het lijkt er op dat ze naar de winkel gegaan zijn en
gevraagd hebben: 'Heeft u ook een rok voor een man?'
Dan kom je met een kilt thuis, natuurlijk.
Door deze uitdossing wordt zijn mannelijkheid
eerder onderstreept, dan vergeten...)
En voor de middelste in leeftijd is er een roze jurk
die juist uitgesproken niet-sexy is.
De kleding past wel zeer goed bij de karakters die de drie zussen blijken te hebben.
De oudste zus trekt ten strijde en aarzelt geen moment.
De jongste wil eigenlijk veel liever de liefde bedrijven met de vijand
dan hem in de pan hakken.
En de middelste weet niet wat ze wil.
Ze heeft ook geen beeld van de vijand.
Volgens haar zit de vijand in haarzelf.
Het stuk blijft me boeien.
Er zitten nog meer verrassingen in en mooie beelden.
Een mooie voorstelling!
Enkele publieksreacties
"Heel verrassend; erg leuke tekst; je moest er wel bij blijven om het te kunnen volgen."
"De humor die er in zat, kwam er niet uit."
"Heel mooi; ik was ontroerd."
"Interessant."
"Dat was mijn vriendje, in z'n rooie rokje!"
"Ik heb genoten."
"Mooie tekst."
Orgasme?..Stoel!
Zes vrouwen verkeren in dezelfde situatie. De ontdekking van
liefde, van sex, de (ware) man. Waar ligt de grens? Wat geef je er
voor op? En bovenal, waar houdt het op?!
Risk zal u verrassen met een confronterend stuk waarin herkenning
en humor, maar ook spanning en beklemming aan bod komen.
De spanning en beklemming beginnen al meteen.
Een meisje staat bovenop een tafel en schreeuwt boven
het geluid van een radio uit.
Ze vertelt pijnlijk nauwkeurig hoe ze door vier mannen
wordt aangerand, verminkt en verkracht.
Op een gegeven moment zet ze de radio uit en vervolgt
haar verhaal op een fluistertoon. Je kunt een speld
horen vallen in de zaal. Iedereen is onder de indruk,
geschokt. Iedereen moet zich nu inspannen om het vervolg
van het verhaal te horen. Haar verhaal is echt afschuwelijk.
Het eindigt in twijfel: Zal ik aangifte doen? Of niet?
Dan barsten de vijf andere speelsters los.
Dit gedeelte van het stuk is vrolijk, vol beweging,
heel herkenbaar. Een jonge vrouw vertelt over haar
seksleven. De vijf vrouwen spelen elk een deel van
haar karakter. Ze zijn zeer verschillend gekleed.
Van super-verleidelijk tot strijdbaar. Dit werkte
heel natuurlijk. Voor mij heeft het opdelen van de
monologen in vijf personages de kracht eerder doen
toenemen dan afnemen.
De climax van dit optreden komt,
zeer toepasselijk,
bij het orgasme.
Eerst krijgen de dames het woord nauwelijks over hun lippen,
maar dat verandert al snel...
"Een rotwoord, Orgasme. Iets om kleine kinderen mee naar bed te jagen."
"Eet je spinazie op, anders roep ik het Orgasme!"
"Ze hadden daar een ander woord voor moeten bedenken.
Zoiets als stoel!"
Dat had ze nu niet moeten zeggen.
Vanaf dat moment kregen alle stoelen op het toneel opeens
een enorme seksuele lading,
wie er op ging zitten, kreeg meteen een orgasme.
Na enig aarzelen genoten de dames daar enthousiast en ongeremd van.
Maar er was nog iets, dat aan ons knaagde.
Op de tafel stond nog steeds dat verkrachte meisje.
Ging ze nog aangifte doen?
Wij zullen er niet achter komen,
maar zij weet het nu wel.
Ze besloot de voorstelling met:
"Ik neem een beslissing!"
Heel mooi!
Enkele publieksreacties
"Goed, ja, grappig, erg leuk."
"Ik wil zo'n stoel!"
"Heel leuk."
"Erg mooi, erg goed."
"Ik ben onder de indruk."
"Veel geschreeuw en weinig spel."
"Het fluisteren was slecht verstaanbaar."
"Van het eerste deel kreeg ik kippevel. En toen kwamen de kippen zelf..."
Jury
De deskundige jury bestond vandaag uit
Wik Jongsma (acteur)
en
Aus Greidanus (artistiek leider van De Appel).
De beide juryleden gaan uiterst voorzichtig zitten,
het optreden van Risk zit iedereen nog vers in het geheugen...
Het eerste stuk
Jongsma:
"In het eerste stuk miste ik toch de sfeer van de kinderfantasieën
waar het in de voorbespreking over ging. Ik vond het ook jammer dat het
conflict, de vijand, helemaal buiten het toneel was gezet. Het mooiste
vond ik de monoloog van de dame die de vijand in zichzelf zocht."
Greidanus:
"Volgens mij hebben we vanavond twee keer een cabaret-voorstelling gezien.
Taal vormt daar altijd de basis.
Dit in tegenstelling tot film en TV, waar het beeld de basis is.
In het theater moet je in de gelegenheid zijn die beelden,
bij de toeschouwer,
te maken.
Waar deze beelden vanavond gemaakt werden, waren ze in de roos.
Bij het eerste stuk was de moeilijkst denkbare vorm gekozen:
Er werd gewerkt met een totaal leeg toneel. Applaus hiervoor.
Mooie beelden in de eerste voorstelling zagen we bij de
opening, bij het aankleden, bij de jassen die naar beneden kwamen.
Maar er valt nog veel te winnen.
Ik hoop dat ze dit nog vaker gaan spelen.
Er is in de tekst veel waar je dieper op in kunt gaan dan nu is gebeurd.
Het tweede stuk
Greidanus:
"Ook dit optreden had een hoog cabaret-gehalte.
Ik vond het heel erg goed.
De vorm was heel direct naar het publiek gericht.
Het was een statement.
(Dat gold voor beide voorstellingen,
maar het meest voor de tweede.)
We zien hier de nodige durf en kwetsbaarheid.
Die eerste monoloog was erg interessant.
Het meisje is een verteller,
maar ze identificeert zich ook met hetgeen ze vertelt.
De vijf anderen zitten er intussen bij als een foto.
Ook met die anderen krijg je als publiek tijdens
de eerste monoloog al een relatie.
En dan, na de overgang, komen 'de kippen zelf',
dat was heel mooi onder woorden gebracht.
Dat gedeelte ging over precies hetzelfde: De seksualiteit.
Dat gebeurde terwijl die éne daar blijft staan.
Alle zes vormen ze in feite één meid.
Ik vond dat een hele goede constructie.
Er is hier heel origineel met Dario Fo omgegaan."
Jongsma:
"De eerste monoloog in dit stuk was heel ontstellend.
Hij riep beelden bij me op van de oorlog.
Heel actueel, helaas.
Maar het zag er prachtig uit.
Ook het geweld van de radio en de stilte die daarop volgde was mooi.
Daarna zagen we één vrouw in vijven opgedeeld.
Ze werkten elk met hun eigen motoriek,
hun eigenheid.
Er was zoveel te zien.
Het was heel mooi.
De regisseur had naar mijn idee heel goed de balans gelegd
wie nu wat zegt.
Prima.
Ik heb zeer genoten."
Greidanus:
"Ik hoop dat beide stukken nog vaker gespeeld worden.
Is dat zo?"
Van der Pas:
"Nee, dit is voor ons het eindpunt van een serie. Een climax."
De Vos:
"We willen nog wel, maar we kunnen de opvoeringsrechten niet betalen..."
Nominaties voor de Delftse Koe
De jury kwam met de volgende nominaties:
- Kitty van der Beek
- Masja in 'Een gevoel van zes letters' van Stap-In uit Delft
- Anne Rutten
- Speelster in 'Orgasme?..Stoel!' van Risk uit Rotterdam
Intermezzo
Toen was het wachten op de bekendmaking van de
definitieve winnaars van de Delftse Koeien.
Om het wachten te veraangenamen,
had de organisatie van het Eenakterfestival
een akkordionist ingehuurd.
Anatoli Senine speelde niet onverdienstelijk een half uur op zijn trekzak.
We konden moeilijk de zaal verlaten, dus we doorstonden deze kwelling moedig.
Het was ook best leuk om het publiek te observeren tijdens dit intermezzo.
Sommigen applaudiseerden beleefd na elk liedje.
Anderen alsof ze uit hun dak gingen van enthousiasme.
Weer anderen helemaal niet
Gelukkig was de tijdsduur van de nummers van te voren bekend,
dus we wisten dat de uitslag omstreeks twaalf uur zou komen.
Jury 'Delftse Koe'
Eindelijk was het zover.
De voorzitter van het festival,
John van der Bie,
kondigde aan dat het hare majesteit had behaagd
om de prijsuitreiking te verrichten.
Mieke Lelyveld las het juryrapport en de majesteit reikte de beeldjes uit:
- De koe voor de beste techniek ging naar
Jef Haen
Technicus van de Torenspelers uit Tilburg bij 'Hundertwasser'.
"In 'Hundertwasser' ondersteunde het licht goed de sfeer en zorgde voor mooie effecten."
- De koe voor de beste regie naar
Aad Wieman
Regisseur van de groep Kruimels uit Rotterdam
"Met 'Perseus in Avondrood' creëerde hij een prachtige balans tussen vorm en inhoud."
- De koeien voor het beste spel naar
Alle spelers van de groep Kruimels
"Niet alleen alle lof, maar ook volle zalen toegewenst!"
Voorzitter Van der Bie nam nu weer het woord en bedankte zo ongeveer
iedereen die aan het festival had meegewerkt. Ook Ria van Rijn, die
de rol van majesteit speelde.
Het laatste woord was natuurlijk weer aan de majesteit, die het
bestuur van het Eenakterfestival bedankte.
Daarmee was het eenakterfestival afgesloten.
Onder het genot van een drankje werd er nog uitgebreid nagepraat
in het gezellige hoekje van de foyer: Het theatercafé.
Een veel prettiger afsluiting dan vorig jaar,
toen een schetterende band iedere conversatie onmogelijk maakte.
Op zo'n moment heeft iedereen behoefte om te praten
en terug te kijken op dit geslaagde festival. Er
worden al weer plannen gemaakt voor volgend jaar...
En vergeet niet: Er komt nog een masterclass op 5 juni!
Terug naar Evelien's eenakterfestival 1999 pagina...
|
|